Azərbaycan Dili

Nitq mədəniyyəti

Dil xalq mədəniyyətinin vasitəsidir.  Amma yaxşı getməsi üçün ondan orqanik, gözəl və bacarıqlı istifadə edilməlidir.

Nitq mədəniyyəti təkcə vurğuların faktiki qoyuluşu və sözlərin düzgün istifadəsi deyil, həm də ən zəngin ifadə vasitələrindən məharətlə istifadə etməkdir.

Hər cəhətdən gözəl olan insanla rastlaşanda onun dik duruşu, məlahətli siması, səliqəli geyimi, açıq təbəssümü, təvazökar xasiyyəti, ruhunun saflığı, qəlbinin mehribanlığı bizi valeh edir.

Amma elə olur ki, ağzını açan kimi sehr yox olur: gözəl söhbət əvəzinə daima “yalan” və nəsə “çağırmaq ” niyyəti ilə bizə “sövdələşmə”, yağdırırlar.

Üçüncüsü, o qədər çaşdırıcı “üçqat” məntiqsiz quruluşlar ortaya çıxarır ki, hətta elmlər namizədi  filosof belə cümlənin mənasını çıxara bilmir.

İşgüzar görüşlərdə kabinələrdən jarqon eşidilir və internet metropoliten siyasətçilərinin gülməli savadsız sitatları ilə dolur.

 Bütün bu linqvistik xaos bir səbəbdən baş verir – nitq mədəniyyətinin qeyri-kafi səviyyədə olması.

Nitq mədəniyyəti nədir?

Şəxsiyyətin nitq mədəniyyəti onun dil normalarını nə dərəcədə yaxşı bilməsi ilə xarakterizə olunur.

Nitq mədəniyyəti dedikdə özünü dəqiq, konkret, yığcam, əlçatan, təmiz, bacarıqlı, mənalı və aydın ifadə etmək bacarığı nəzərdə tutulur.

 İnsanın nitq mədəniyyəti onun perspektivi, estetik qavrayışı və dünyagörüşü, o cümlədən şəxsiyyətin mənəvi zənginliyi və ayrılmaz daxili mədəniyyəti ilə bilavasitə bağlıdır.

Mədəni lüğətdən əlavə, nitq mədəniyyəti bölməsində gündəlik nitq formaları, gündəlik sadələşdirilmiş sözlər, jarqon, gənclik jarqonları və sitatlar araşdırılır.

Nitq mədəniyyəti şifahi və yazılı standartlara əsaslanır və onlara yetərli, ədəbi sahib olmağı nəzərdə tutur.  Qlobal danışıq mədəniyyəti ana dilinə sevgi və dogmalara hörmətlə yanaşmadır.

 İnsanın inkişaf etmiş, ali təhsilli, mədəniyyətli, nəcib kimi müəyyən edilməsi mühüm tələbdir.

Nitq mədəniyyətinə nələr daxildir?

Bu konsepsiyanın mərkəzi nüvəsini ədəbi nitq hesab edilən dil norması təşkil edir.  Bununla belə, nitq mədəniyyətinin malik olmalı olduğu bir keyfiyyət də var.  “Əlaqədə aktuallıq prinsipi”nin tərifi bacarıq, hər hansı konkret məzmunu yetərli linqvistik formada ifadə etmək bacarığı kimi şərh edilə bilər.

Bu anlayış nitq mədəniyyətinin etik aspekti ilə sıx bağlıdır.  Onun fikrincə, aydındır ki, dil ünsiyyətinin bu cür qaydaları praktikantı təhqir və ya aşağılamamaq üçün tətbiq edilir.  Bu funksiyadan salamlar, təbriklər, təşəkkürlər, xahişlər və s. üçün istifadə etmək olar.  Müəyyən formulları ehtiva edən nitq etiketinə riayət etməyi tələb edir  Dilin özünə gəlincə, burada mədəniyyət anlayışı onun zənginliyini və dəqiqliyini, obrazlılığını və təsirliliyini nəzərdə tutur.

Ədəbi dilin normalarının əsasları əsrlər boyu qoyulmuşdur.  “Nitq mədəniyyəti” termininin tərifini nitq fəaliyyətinin normallaşdırılması ilə məşğul olan elm anlayışına da şamil etmək olar.  Yəni bu elm artıq Kiyev Rusunun qədim əlyazmalarında “sındırılıb”.  Onlar yazı ənənələrini təmin etməklə yanaşı, həm də canlı dilin xüsusiyyətlərini əks etdirirdilər.

Artıq qeyd edildiyi kimi, nitq mədəniyyəti anlayışı üç əsas aspekti ehtiva edir: normativ, ünsiyyət və etik.  Xarici dilçiliyin bu sahəsinə dair müasir baxışların əsasını nitqin rəsmi düzgünlüyü təşkil etmir.  Dilin imkanlarından səmərəli və bacarıqla istifadə etmək bacarığı da az əhəmiyyət kəsb etmir.  Bunlara düzgün tələffüz, cümlələrin düzgün qurulması, idiomatik növbələrdən düzgün istifadə daxildir.

Nitq mədəniyyətinin akademik tərifi həm də müasir dilin, funksional üslubların mövcudluğunu nəzərdə tutur, bunlardan bir neçəsi var: məsələn, elmi və danışıq dili, rəsmi iş və jurnalistika.

1/5 - (1 vote)

Əlaqəli yazılar

Digər yazılar
Close
Back to top button