Temsil nedir?
Epik növün ən qədim janrlarında biri Təmsildir.
Təmsil həcmcə kiçik olsa da, dərin məna ifadə edir. Təmsilin əsas xüsusiyyəti tənqidi və satirik məzmunda olmasıdır. Sənətkar təmsildə insanlara xas olan nöqsanları, eyibləri ayrı-ayrı əşya, bitki və heyvanların timsalında əks etdirir. Təmsil janrında təbiət cismləri və heyvanlar şəxsləndirilir – insan kimi danışdırılır. Həmçinin ədəbiyyatşünaslıqda buna təşxis deyilir.
Bundan təmsil əxlaqi-tərbiyəvi və nəsihətli səciyyə daşıyır. Təmsilin sonunda müəllif öz fikrini kiçik nəsihət şəklində bildirir. Məsələn, M.Ə.Sabir “Qarğa və tülkü” təmsilinin sonunda belə bir əxlaqi-tərbiyəvi fikir bildirir:
Olmasaydı cahanda sarsaqlar,
Ac qalardı yəqin ki, yaltaqlar.
Təmsil adətən nəzmlə yazılır. Dünya ədəbiyyatında nəsrlə yazılmış təmsil olduğunu da unutmamaq lazımdır. Yadda saxlayın ki, təmsil heyvan bitki və heyvanların insanların xüsusiyyətlərinə bənzədilməsidir.
Tarixi
Epik növün ibtidai formalarından biri olan təmsil hələ qədim yunan ədəbiyyatında da var idi. Təmsil XVII-XVIII əsrlərdə yüksək inkişaf səviyyəsinə çatmışdır. Qədim Romada Fadr (I əsr), Qədim Yunanıstanda Ezop (e.ə.VI-V əsrlər) nəsrlə yazdığı təmsilləri ilə məşhur idi. Bundan əlavə Hindistanda III əsrə aid təmsillər toplusu “Pançatantra” məlumdur. Yeni dövrün ən məşhur təmsil yazanlarından biri isə fransız şairi Jan Lafonten (XVII əsr) olmuşdur.
Rusiyada təmsilin inkişafı isə XVIII əsrin sonu XIX əsrin əvvəllərinə aiddir. O,dövrün ən məşhur təmsilçiləri A.P.Sumarokov, İ.İ.Xemnitser, A.E.İzmaylov, İ.İ.Dmitriyevdir. Rusiya ədəbiyyatında təmsil janrının zirvəsi İ.A.Krılovun yaradıcılığı hesab olunur. Onun əsərləri dünyanın bir çox dillərinə, həmçinin Azərbaycan dilinə də tərcümə olunmuşdur. Müəllifin “Eşşək və bülbül” təmsili buna misal ola bilər. Təmsili A.A.Bakıxanov tərcümə edib.
Azərbaycan ədəbiyyatında isə təmsilin ilk nümunələrinə N.Gəncəvinin “Sirlər xəzinəsi” poemasında rast gəlinib. A.Bakıxanov, Q.Zakir, S.Ə.Şirvani, M.Ə.Sabir, Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq kimi şairlərimizin də təmsilləri məşhurdur.
Qeyd etmək lazımdır ki, XX əsrdə Azərbaycan ədəbiyyatında təmsil janrının daha da çiçəklənməsi görkəmli təmsil ustadı Hikmət Ziyanın adı ilə bağlıdır. H.Ziyanın yazdığı təmsillər öz bənzərsizliyi və daşıdığı məna yükü, uşaqların mənəvi inkişafında, tərbiyəsində oynadığı rolu ilə seçilir. Təmsillər, sözün həqiqi mənasında, uşaq və gənclərin həyatında, düşüncəsində, onların doğruluğa, düzlüyə, halallığa, sədaqətə bağlanmasında bənzərsiz iş görür.
Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimovun H.Ziyanın təmsillərinə yüksək dəyər verməsi onun bu sahədə fəallığını daha da artırmışdır. Böyük rus təmsilçisi İvan Krılovun təmsillərini dilimizə ustalıqla tərcümə edən H.Ziya bu janrın sirlərinə yaxından bələd olduqca, daha gözəl təmsillər yazmağa başlamışdı. Təsadüfi deyil ki, görkəmli alim, şair Sergey Mixalkov şairə vurduğu teleqramda onu “əla təmsilçi” adlandırıb. Şairin təmsillərini təhlil edən, onlara yüksək dəyər verən ədəbiyyatşünaslar onu “müasir Azərbaycan təmsilinin Krılovu” adlandırıb”.
Aşağıdakı siyahıda ən məşhur təmsil yazıçılarının siyahısı ilə tanış ola bilərsiniz :
- Ezop
- Jan de Lafonten
- İvan Krılov
- Demyan Bednı
- Olesiya Yemelyanova
- Fadr
- Avian
- Barbiy
- Sergey Mixalkov
- Lüdviq Xolberq
- Lev Tolstoy
- M.Ə.Sabir
- A.Bakıxanov
- S.Ə.Şirvani
- A.Səhhət
- A.Şaiq
- Q.Zakir
- H.Ziya